Výstava - Evžen Sobek: Anglie v nás

Výstava reportážních fotografií Evžena Sobka s názvem Anglie v nás zachycuje našince v Anglii.

Autor v ní zachycuje život Čechů na britských ostrovech, kam odjeli vydělat peníze a zkoušet štěstí. Brněnský fotograf Sobek pobýval v Anglii už opakovaně. Poprvé ji navštívil se svým učitelem Jindřichem Štreitem. Na druhou návštěvu se vypravil s režisérem Markem Sklářem a filmovým štábem k natáčení dokumentárního snímku o lidech, kteří opustili své domovy a v Anglii pracují na různých místech a pozicích.

"Anglie se za poslední desetiletí hodně změnila. Češi v ní spolu s dalšími obyvateli bývalého východního bloku hledají práci a Angličané už na zahraniční dělníky začínají pohlížet téměř jako na vetřelce. Po teroristických útocích navíc hodně zostražitěli a bez povolení nepřipouštějí žádné natáčení. Občas jsme s tím měli problémy," říká Marek Sklář.

Konstatuje, že si z pobytu v Anglii přinesl i dost nepříjemné poznání. "Česko má proti vyspělým státům v demokracii ještě hodně velké mezery. Zejména základní slušnost, která je v Anglii běžná, nám stále chybí," dodává režisér Sklář. Z desetidenního pobytu vznikl hodinový dokument Anglické listy 2, který v závěru roku uvede Česká televize.

Výstava Sobkových fotografií zachycuje atmosféru běžných anglických dní v životě Čechů, kteří kromě shánění výdělku řeší i dilema emigrace nebo návratu. Jeho snímky však představují i další cizince, kterými se to v Anglii dnes jen hemží. Jeho soubor je samostatným celkem, vypovídajícím o současné Anglii, o způsobu života i myšlení Britů a hlavně o nelehké pozici našinců, kteří se v této cizí zemi snaží začínat znovu od nuly. Evžen Sobek se v polovině devadesátých let pod vedením Jindřicha Štreita podílel také na zdokumentování života v obcích na Hlučínsku. Výsledkem byl známý projekt Slezské univerzity s názvem Lidé Hlučínska.

Autor: Jitka Hrušková

p.s. Uvažujeme o uvedení doprovodného dokumentárního filmu Anglické listy 2 pod vlivem Kunderovy Nesnesitelné lehkosti bytí (Česko 2007, 51 min., režie: Marek Sklář)

Městská kina Uherské Hradiště | www.mkuh.cz | 2011