Requiem za sen

Hvězda, úterý 10.02. 20:00, 50 Kč 60 Kč
Rezervace zarezervovat lístky

USA 2000 / 102 min. / titulky

Režie: Darren Aronofsky / Scénář: Hubert Selby Jr., Darren Aronofsky / Kamera: Matthew Libatique / Hudba: Clint Mansell / Hrají: Ellen Burstyn, Jared Leto, Jennifer Connelly, Marlon Wayans, Christopher McDonald, Louise Lasser, Mark Margolis, Ajay Naidu, Sean Gullette ad.

Aronofského Rekviem za sen, který se v roce svého vzniku stal hojně diskutovaným filmem, je strukturován jako frenetická smuteční skladba pro čtyři lidské osudy, jež trpce graduje během třech navazujících ročních dob. Příběh strmého životního pádu židovské vdovy Sarah Goldfarbové, kterou castingový rutinér nepřímo dovede k závislosti na hubnoucích pilulích slibem, že bude moci vystoupit ve své milované televizní show, jejího syna Harryho, jeho nevyrovnané přítelkyně Marion a černošského parťáka Tyrona, kteří společně propadají drogám, ubíhá od přívětivého, nadějného léta přes depresivní, nejistou sezónu podzimu až po krutě deziluzivní zimu. Klíčem k tomuto dílu ovšem není ani tak narativní linka, jako spíš jeho zbytnělý formalismus, místy záměrně dohnaný až na hranici exhibice. V různých konfiguracích nejčastěji využívaným formálním postupem díla, které lze žánrově charakterizovat jako čistou tragédii, je horizontální a vertikální rozdělení záběru. To má za účel zdůraznit synchronicitu jednotlivých dějů a fragmentarizací těl či objektů předznamenávat rozpady lidských vazeb. Zároveň se prostřednictvím různých vizuálních extrémů a césur autor snaží vystihnout fakt, že stejně jako jsou falešné představy hrdinů o lepší budoucnosti, tak i jejich vztahy reprezentují pouhou iluzi vzájemnosti. V některých momentech režisér Aronofsky dokonce dělí plátno do dvou třetin vertikálně, přičemž nejspodnější třetina zůstává přeseknuta horizontálou – tady autor z formálního hlediska ruší běžné hranice obrazu a zároveň usouvztažňuje postavu a příčinu jejího chování. Zvolené postupy se významně vážou k ultradynamickému tempu střihu a vyhrocené smršti zvukových efektů. Této specificky útočné a neurotizující součinnosti několika základních vrstev filmového výrazu sám Aronofsky říká „Hip-hop Montage“; v principu jde vlastně o zběsile nastříhaný sled obrazů, doprovázený příslušnými (často hypertrofovanými) zvukovými efekty, které mají simulovat hekticky či opakovaně prováděnou akci. Všechna tato vizuální ekvilibristika, čítající obrazové deformace (chvění obrazu jak po zásahu elektrickým proudem) a různé typy vizuální interpunkce, sice chvílemi působí příliš invazivně, nelze ji však označit za laciný naschvál nebo samoúčel. Mnohem spíše jde o rafinovaně excentrický způsob, jak nahlédnout do nitra postav a také o pokus diváka maximálně emočně stimulovat. Časté vybělovačky zahlcují obraz světlem v okamžicích sexuální nebo drogové extáze (Marion odlétající před zrcadlem do ráje narkotického rauše, sousedky tleskající Sáře po odeslaní vyplněného formuláře), zatímco stíračky obrazu zase organicky přivolávají vzpomínky (Tyrone zatemní obraz, když pohne posuvným zrcadlem a vybaví se mu dětsky bezstarostný běh do náručí své již nežijící matky). Přestože po devíti letech od vzniku filmu už jeho formální finesy nikoho valně nepřekvapí a dokonce se - vzhledem k převažující realistické tendenci současné umělecké kinematografie - mohou tyto prvky jevit tak trochu „de mode“, Aronofského opus stále disponuje nevšední silou. Přestože život žádného z hrdinů není v průběhu děje explicitně ukončen smrtí, celý snímek lze chápat jako strhující rekviem za padlé, jehož liturgickým textem je beznaděj, ale také soucit s lidmi, kteří propadli sebeklamu a opojné lži amerického snu. Film byl v roce 2001 nominován na Oscara i Zlatý globus v kategorii nejlepší ženský herecký výkon a získal řadu filmových cen.





Obrázky, fotografie

 
Letní kino

Městská kina na Facebooku Filmjukebox

Opery Balety

aktuality

Hvězda věci v prodeji

V prodeji jsou tašky, vějíře, frisbee a klíčenka kina Hvězda! Předměty jsou umístěny vedle vchodu s ceníkem, prodej na pokladně.

výstavy

Městská kina jsou členem sítě kin
Europa Cinemas
 
kód & design Jakub Němeček, © 2003 - 2011 Městská kina Uherské Hradiště
Náměstí Míru 951, Uherské Hradiště, 686 01, tel: +420 576 514 200